Mindfulness

Seuraava MBSR 8 viikon kurssi alkaa Helsingissä syyskuussa 2024

Yhteistyö Väestöliiton terapiapalveluiden kanssa jatkuu. Olet lämpimästi tervetullut mukaan mindfulnesskurssille. Seuraava kurssi alkaa syyskuussa 2024. Tarkemmat kurssin tiedot ja ilmoittautumislinkki julkaistaan kevään aikana Väestöliiton terapiapalveluiden sivulla.

Jos olet kiinnostunut kurssista ja haluat tiedon ensimäisten joukossa, laita minulle sähköposti annika@samasta.fi. IImoitan sinulle suoraan, kun kurssin ilmoittautuminen on avattu. Saat myös varmistettua aikaisen ilmoittautujan edun itsellesi.

MBSR eli Mindfulness Based Stress Reduction -menetelmän avulla

Mindfulness -harjoitusten kautta sinulle tarjoutuu mahdollisuus tutkia uteliaana ja kiinnostuneena mitä elämässäsi on juuri nyt. Saat tilan kohdata erilaiset tuntemukset – miellyttävät ja epämiellyttävät – hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta käsin.

Tutkimukset tukevat mindfulnessin harjoittamiseen liittyvien aivojen rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia. Näitä kohtalaisen vaikutuskoon muutoksia on havaittu muun muassa hippokampuksessa (muisti), etuotsalohkossa (tunnesäätely), somatosensorisella aivokuorella ja aivosaaressa (interoseptiivinen kehotietoisuus) sekä aivokurkiaisessa (aivopuoliskojen välinen kommunikaatio).

Runsaan tutkimustiedon valossa voi sanoa, että Mindfulness- harjoittelun myötä keskittymiskyky, muisti, tunteiden hallinta, elinvoima, unenlaatu ja määrä, aivojen toiminta, stressinhallintakyky voivat kasvaa ja vahvistua. 

Jokaisen osallistujan kokemus kurssista on erilainen ja kurssin ainoa tavoite onkin harjoittaminen itsessään.

Rentoutus ja stressinhallinta hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla:

Harjoitamme mindfulness kykyä MBSR eli Mindfulness-Based Stress Reduction -menetelmän avulla. Menetelmän on luonut Jon Kabat-Zinn.

Kurssiin sisältyy:

  • kahdeksan viikoittaista lähitapaamista (yhteensä 21 tuntia)
  • yksi viikonloppuun sijoittuva harjoituspäivä (6tuntia)
  • kurssimateriaalin, joka sisältää ohjeet kotiharjoittamiseen
  • kurssipäivinä kahvi- ja teetarjoilu
  • Alkuhaastattelu

”Tämä oli upea kurssi, jota suosittelisin kaikille!”

”Olen oppinut tietoisen läsnäolon alkeita ja keinoja myös jatkaa tästä eteenpäin. Oivalsin kehollisuuden merkityksestä jotakin. Huomasin stressin vähenemistä tai ainakin lievenemistä.”

”Asioita alkaa tapahtua, kun ei pyri niitä aktiivisesti ratkaisemaan.”

”Hankalien tunteiden tutkiminen on mielekästä ja palkitsevaa.  Kaikkia kehonosia ja pieniäkin viestejä on tärkeä kuunnella. Itsensä ravitsemista voi miettiä hyvin laajasti.”

”Tietoisempaa ja hyväksyvää läsnäoloa arjessa tiskaamisen, ulkoilun ja arkiaskareiden lomassa, kun itseään arvosteleva kela ei enää pyörikään!”

”Tutkiva asenne omaan itseeni on vahvistunut.”

”Olen oppinut palauttamaan huomiota kehoon ja myös huomaamaan mitä tarvitsen (lepo, yhteys läheisten kanssa, terveellinen ravinto, luonto, vain olemisen hetket). Tämä on ollut matkantekoa itsensä huolehtimiseen!”

”Läsnä olemista, tässä hetkessä, just sellaisena mitä on. Että mikä on riittävästi energiaa, et se vaihtelee ja saa vaihdella.”